Nu steeds meer consumenten (en bedrijven) online winkelen en producten onderzoeken, is het voor bedrijven cruciaal om het belang van online marketing te erkennen. Als je eenmaal begrijpt hoe effectief online marketing is, kun je jouw bedrijf op geheel nieuwe manieren laten groeien door de juiste SEO specialist.
Het is voor een bedrijf cruciaal om een effectief online marketing plan te hebben. Online marketing helpt je om je bedrijf te laten groeien. Hieronder vind je 7 redenen waarom marketing zo belangrijk is.
Met online marketing heb je de mogelijkheid om de doelgroep heel specifiek en snel te bereiken. Online marketing geeft je namelijk de mogelijkheid om prospects, een doelgroep die nog niet eerder in aanraking is geweest met je product/dienst, op verschillende manieren te targetten. Hieronder een greep uit de mogelijkheden:
Demografisch
Geografisch
Interesses
Look-a-like
Externe data
Whitelisting
Het fijne aan online marketing is dat je ook kan retargetten. Met retargeting benaderen we mensen die al met je product of dienst in aanraking zijn geweest, maar (nog) niets hebben gekocht. Door deze groep mensen opnieuw te benaderen zorg je ervoor dat ze sneller tot een aankoop overgaan, simpelweg omdat je met je product of dienst ‘top of mind’ blijft bij de potentiële klant.
Internetmarketing is zo belangrijk omdat jouw klanten online te vinden zijn. Aangezien er meer dan 4,2 miljard mensen op het internet actief zijn, is dit een geweldige kans voor je om leads, die op zoek zijn naar jouw bedrijf, te bereiken. Er wachten online miljarden mensen, die jouw bedrijf kunnen ontdekken.
Wanneer je producten online verkoopt is de wereld de markt – of zover als dat je bereid bent om producten te versturen. Online marketing geeft je de mogelijkheid om meer mensen sneller en directer te benaderen. Daarnaast kan je aanwezigheid creëren op elk gewenst moment en op elk device. Mensen gebruiken hun smartphone als ze onderweg zijn, desktop en laptop op het werk, maar zit je lekker thuis op de bank dan gebruik je weer je tablet. Door op het juiste moment, met de juiste boodschap en op het juiste apparaat aanwezig te zijn is de kans op conversie het grootst.
Waarom? Omdat je zelf de controle hebt! Je ziet ook een hoger rendement op de investering wanneer een online marketingstrategie vakkundig wordt ingezet. Bovenstaande punten zijn daar een goed voorbeeld van. Je gaat veel gerichter te werk en kan alles analyseren met Google Analytics. Zo kan je campagnes die niet renderen snel uitsluiten en je budget efficiënt inzetten voor campagnes die wel succesvol zijn! Creëer awareness en blijf top-of-mind, dit leidt tot meer conversies… ofwel meer waar voor je geld!
Online marketing biedt de mogelijkheid om initiatieven effectief en snel te testen. Natuurlijk bestaat de mogelijkheid om een promocode op een flyer te zetten of een telefoonnummer in een blad, maar online marketing geeft je de kans om op veel meer variabelen de klant te volgen. Waar begon een potentiële klant met zoeken, welke zoektermen gebruikte hij/zij en via welk device werd dat gedaan? Welke tekst werkt het beste met welke foto? Welke te benoemen voordelen hebben het meeste effect op de website? Welke kleur moet de knop van je winkelwagen zijn om zoveel mogelijk op te vallen? Kortom, hoe converteert een klant het snelst? Online marketing biedt je de mogelijkheid om reactiever te werken, de customer journey in kaart te brengen en zo nóg effectiever je mediabudget in te zetten.
Als je wilt dat meer mensen jouw bedrijf benaderen, moet je de zichtbaarheid van jouw bedrijf vergroten. Het kan een uitdaging zijn om dit via offline tactieken te doen, omdat je dan namelijk niet veel controle hebt over wie jouw marketingmateriaal ziet. Met online marketing stel je je bedrijf bloot aan honderden mensen.
Door actief te zijn op het internet ben je voortdurend met marketing voor jouw bedrijf bezig. Mensen hebben 24/7 toegang tot jouw website of jouw social media kanalen. Dit betekent dat jouw bedrijf te allen tijde voor jouw publiek zichtbaar is.
Wanneer mensen jouw bedrijf beter leren kennen, zullen ze wanneer ze klaar zijn om te converteren ook eerder voor jouw bedrijf kiezen. Mensen kiezen voor merken die ze al kennen dus deze blootstelling aan jouw merk zal ervoor zorgen dat, wanneer ze klaar zijn om te converteren, ze voor jou kiezen.
Online marketing heeft de kracht om je klanten te betrekken. Denk aan social media zoals Facebook, Instagram, Twitter of LinkedIn. Interactie met klanten zorgt ervoor dat je klantloyaliteit creëert en de betrokkenheid vergroot. De feedback die klanten achterlaten, zowel positief als negatief, is bijzonder waardevol.
Bij traditionele reclame is de communicatie van maar één kant aanwezig. Jij maakt bijvoorbeeld een tv-reclame of je plaatst een gedrukte advertentie in een krant en dat is het dan. Je moet dan maar afwachten en hopen dat jouw doelgroep jouw advertentie ziet en jouw bedrijf bezoekt.
Maar wat gebeurt er als jouw publiek vragen of opmerkingen heeft? Wat als ze meer willen weten over jouw bedrijf, een product of een dienst? Het kan best lastig zijn om hier antwoorden op te geven als je niet echt kunt communiceren. Het belang van online marketing ligt in de mogelijkheid om die tweerichting communicatie te kunnen creëren.
Je biedt klanten een manier om met jouw bedrijf contact op te nemen. Wanneer je een social media-bericht maakt of een advertentie plaatst, bied je mensen de mogelijkheid om contact met jouw bedrijf op te nemen.
Mensen oriënteren en lezen tegenwoordig steeds meer via het internet. Je kan best een gedrukte tekst publiceren in een blad, maar veel grote magazines hebben daarnaast toch een digitale editie/versie ervan. Traditionele media hebben niet meer het alleenrecht op publicatie. Een blog kan tegenwoordig al veel meer lezers hebben dan een krant. Een YouTube- of Facebookvideo kan vaker bekeken worden dan een televisieprogramma. YouTube heeft bijvoorbeeld per maand al meer dan een miljard bezoekers! Het publiceren van relevante informatie – ook wel: contentmarketing – is goed wanneer je meer verkeer naar je website wilt aantrekken. Ook zorgt contentmarketing voor klantenbinding en autoriteit binnen je branche, wat weer leidt tot het genereren van meer omzet.
Bekijk hieronder wie er aan dit project heeft gewerkt. En lees een blog van zijn hand om nog meer over deze persoon en zijn expertise te weten te komen.